Vertraagde spraak- en taalontwikkeling

De taalontwikkeling verloopt volgens een bepaald patroon. Bij een aantal kinderen kent deze ontwikkeling een vertraagd of afwijkend verloop. We spreken dan van een taalontwikkelingsstoornis. Taalproblemen kunnen binnen verschillende taaldomeinen tot uiting komen: taalvorm (morfologie en zinsbouw), taalinhoud (woordenschat) en taalgebruik. Door logopedisch onderzoek kunnen moeilijkheden op vlak van taal in kaart gebracht worden. Voordat taaltherapie opgestart kan worden, moet er een gehoor- en intelligentieonderzoek gebeuren. Voor het gehooronderzoek kan u terecht bij een NKO-arts. Het intelligentieonderzoek wordt door een psycholoog afgenomen.

Leerproblemen

Sommige kinderen ondervinden op school moeilijkheden met rekenen, lezen en/of spellen. Soms gaat het over een achterstand die weer kan ingehaald worden. Bij andere kinderen blijven deze problemen hardnekkig voortduren, ook na intensieve begeleiding. We spreken dan over een echte leerstoornis. Er zijn drie categorieën van leerstoornissen: dyslexie (lezen), dysorthografie (spelling) en dyscalculie (rekenen). Het is mogelijk dat het kind op meerdere domeinen moeilijkheden ondervindt. Kinderen met leermoeilijkheden worden vaak verwezen naar een logopedist voor verder onderzoek. Tijdens dit logopedisch onderzoek worden dan, afhankelijk van de hulpvraag, de lees-, schrijf- en/of rekenvaardigheden in kaart gebracht. Na het logopedisch onderzoek wordt er een behandelplan opgesteld. Tijdens de therapie worden de basisproblemen aangepakt aan de hand van allerlei remediëringstechnieken. Uitwisselen van informatie met de school is ook erg belangrijk. Op die manier worden de problemen onmiddellijk aangepakt en kunnen we een grotere achterstand vermijden.

Rekencoach

Rekenen is een complex gebeuren. Een taart bakken, afrekenen in de winkel of de juiste wektijd op onze wekker instellen. In het dagelijkse leven worden we voortdurend geconfronteerd met allerhande rekenkundige bewerkingen en hun varianten. Niet iedereen leert even makkelijk rekenen. Rekenen is zoveel meer dan het uitvoeren van rekentrucjes. Je hebt hiervoor begrip van getallen en hoeveelheden nodig. Je moet de rekenprocedures begrijpen en kunnen uitvoeren. Tijdens de logopedische therapie werken we, in overleg met de school, meestal via de methode "Rekentrappers". Het is een methode die met behulp van strategieën en verschillende materialen kinderen tot een hogere rekenvaardigheid en een beter rekeninzicht wil brengen. “Als automatisatie niet lukt, dan moet je via inzicht proberen vaardigheden op te bouwen. En als het inzicht beperkt is, moet je via automatisatie proberen om vaardigheden op te bouwen”.

Articulatieproblemen en fonologische stoornis

Articulatieproblemen
Wanneer kinderen één of meerdere klanken van de moedertaal niet (correct) kunnen vormen, spreken we van articulatieproblemen. Klanken kunnen dan worden weglaten, vervangen worden door een andere klank of niet volledig correct uitgesproken worden. Het gaat hierbij vooral om fouten bij de productie van medeklinkers. De logopediste zal tijdens het onderzoek de moeilijkheden in kaart brengen en vervolgens een behandelplan opstellen.

Fonologische stoornis
Bij een fonologische stoornis kunnen wel alle klanken motorisch gevormd worden, maar worden die klanken niet correct gebruikt in woorden. Hierdoor ontstaat er vaak een verschil in betekenis. Enkele voorbeelden: "kat" wordt "tat", "paraplu" wordt "pu", "stoel" wordt "toel". Deze zogenaamde vereenvoudigingsprocessen hebben een grote invloed op de spraakverstaanbaarheid. Alle jonge kinderen passen in de loop van hun ontwikkeling deze processen toe. Wanneer deze processen langer dan normaal toegepast worden, spreken we van een fonologische stoornis. Een fonologische stoornis is talig en mag dus niet verward worden met een articulatieprobleem.

Vertoont uw kind één of meerdere van bovenstaande problematieken, aarzel dan niet om contact op te nemen!

Bezoek zeker ook onze Facebook pagina!

Close Menu